פילוסופים צרפתים צריכים לדרוש תוספת סיכון

קראתי אצל יובל שבודריאר החזיר את נשמתו לבוראו. אני חייבת לציין לצורך הגילוי הנאות שיש לי בעיה עם פילוסופים צרפתים (בעיקר כי אני חושבת שלפחות אלו שנחשפתי אליהם לא הוסיפו שום דבר חיובי על דבריהם של החברים מגרמניה, ומה שהם כן הוסיפו רק הזיק, לפחות בתחומי המוסר, ואני גם ממש לא יכולה לסבול שפה שלא הוגים בה את רוב האותיות הכתובות, והשוביניזם התרבותי שלהם הוא אחד הדברים הכי פחות מוצדקים ביקום בעיני, ולא ניכנס לזה עכשיו…).

אבל –

בשנים האחרונות נדמה לי ששמעתי על כל מיני פילוסופים (הוגים, נניח) צרפתים שמתו מסרטן, בריכוז חריג. וחוץ מזה היה לי די משעמם בעבודה, אז ביצעתי מחקר קטן, וראו מה מצאתי:

בודריאר 1929-2007 (77) – סיבת המוות – "מחלה ארוכה", כנראה סרטן.

דרידה – 1930-2004 (74) – סרטן הלבלב.
בורדייה – 1930-2002 (72) – סרטן.
ליוטר – 1924-1998 (74) – לוקמיה.
פוקו – 1926-1984 (58) – איידס.
דלז – 1925-1995 (70) – התאבדות (סבל מסרטן ריאות).
לאקאן – 1901-1981 (81) – סיבוכים אחרי ניתוח להסרת סרטן המעי הגס.
סארטר – 1905-1980 (74) – בצקת בריאות.
מרלו-פונטי – 1908-1961 (53) – שבץ.

ברררר…

0 תגובות בנושא “פילוסופים צרפתים צריכים לדרוש תוספת סיכון

  1. מעניינת ההצהרה שלך בגין "ומה שהם כן הוסיפו רק הזיק, לפחות בתחומי המוסר" וזאת עוד בהשוואה להוגים הגרמנים.. מעניין..
    נ.ב. כבן למשפחה צרפתית, אומר כי כולם מתים מסרטן בגלל אהבת הצרפתים לניקוטין ושות'

  2. באיחור לא אופנתי:)
    האמת רק צחקתי, לא חשדתי בך במיסטיפיקציות כלשהן, אבל אחרי התגובה שלך…
    בקיצור, כולם מתים בסוף (שמת לב שכיום אין דבר כזה מוות טבעי? גם אם זה קורה בגיל 120 יש סיבה קלינית מוגדרת). השאלה מה עושים עד אז. למרבה הצער בין מעשינו הטובים או הרעים לתוחלת החיים שלנו אין שום קורלציה (ועל כך ראי לא מעט הרחבות בספר הספרים). וזה בלי כל קשר שעל אף שאיני מאחלת רע לאיש, דקונסטרוקטיביסט ככל שיהיה, החבורה הזאת היתה מביאה תועלת רבה יותר כקופאים בסופרמרקט בדרום צרפת.

  3. לא נראה לי שיש כאן איזושהי מיסטיקה. אני בסך הכל מנסה לטעון שמי שמתעקש על עיסוק באבסטרקציות מיותרות וחסרות תועלת אנושית ו/או בהתפלצנות מלאת חשיבות עצמית מנופחת תוך כדי זלזול בכל מה שהיה לפניו במשך כל חייו, שלא יתפלא אם הוא מת מסרטן בגיל 70.

  4. אוי, את מזכירה לי את הכתומים שבטוחים שכל מה שקרה לדן חלוץ, יונתן בשיא, אריאל שרון וכו' וכו' (ואינשאללה בקרוב גם אולמרט) קרה בגלל חלקם בהתנתקות :mrgreen:

  5. קרנאור – כמה פילוסופיות כבר נחשבות לפילוסופיות? (ממה מתה סימון, אם כבר מדברים על זה?) לא סיפרו לך שחשיבה רצינית זה לגברים, ואנחנו צריכות להעסיק את מוחנו הקט בדברים אחרים? (לרגל יום האישה, שבאמת לא ציינתי אותו, כי אין שום מבצע נורמלי באפריל).

    מויה (נראה לא טוב, אבל אין לי כוח לאנגלית עכשיו) – הטרדה שלי לא נגעה לגיל הפטירה, אלא לסיבה. היתה לי תחושה שיש שם מספר חריג של מקרי סרטן.
    נדמה לי שהדרישה לשים אימייל היא דבר מקובל בבלוגי וורדפרס, או לפחות נתקלתי בה די הרבה בבלוגים כאלו. בטח יש לזה איזשהו הגיון.

    ק.ה – תודה. עכשיו אני מרגישה קצת פחות כמו חמור.

  6. רק אני או שלא ממש מדובר באנשים שנקטפו בנעוריהם? ממוצע הגיל בו נפטרו האנשים ברשימה שלך הוא קצת מעל 70, החציון הוא 74, ולמעט שניים (מתוך תשעה) כולם מתו בשנות ה70 שלהם. אולי זה קצת יותר נמוך מתוחלת החיים הכללית (קחי גם בחשבון ששליש מהרשימה שלך נפטר לפני יותר מ20 שנה והדברים האלה משתנים) אבל זה לא נראה לי ממצא כל כך מאיים…

    (לא שאני מתכוון להפוך לפילוסוף, או לצרפתי, בעתיד הנראה לעין)

    (נ.ב. למה צריך לשים אימייל כדי לפרסם תגובה?)

  7. ובכן, אם הייתי צריכה סיבה משכנעת לא להיות פילוסופית צרפתית, קיבלתי אותה. (אגב, זה באמת עובד גם על פילוסופיות צרפתיות, בניגוד לפילוסופים? או שמא אין מספיק נושאי מחקר בנידון?)

  8. tאת רק מפסידה – גאלוואז הופיו בארץ בערך כשהפסקתי לעשן – הן כמעט הרסו לי את ההפסקה. הסיגריות הטובות בעולם.

  9. כן, אבל קאמי לא מת מסרטן…

    הופמן – אני לא ממש בטוחה שזה נכון. אצל הגרמנים שאני מכירה (אמנם קצת יותר מבוגרים מאלו שהזכרתי, אבל לא בהרבה) לא ראיתי מיתות מסרטן. אולי מישהו פעם עשה על זה מחקר? עשו כל כך הרבה מחקרים מטופשים על כלום, ועל דבר כל כך חשוב לא עשו?

    נתאי – I'll pass. ניסיתי ז'יטאן פעם אחת, חשבתי שאני מקיאה את נשמתי.

    שחר – אכן ציטוט משובח.

  10. סתם הזכרת לי את הציטוטים המוצלחים האלה מתוך Zeitgeist של ברוס סטרלינג (כולם בדילוגים קלים מתוך שיחה בין סטרליץ לבין ביתו)

    "People don't understand this . . . there is no such thing as 'truth'. There's only language. There's no such thing as a 'fact.' There is no truth or falsehood, just dominant processes by which reality is socially constructed. In a world made out of language, nothing else is even possible . . . There is no objective reality. There might be a world that has true reality. A world with genuine physics . . . We can never reach any bedrock reality. The only direction we can move is into different flavors of the dominant social discourse, or across the grain of the consensus narrative, or–and this is the worst part–into the Wittgenstein empty spaces where things can't be said, can't be spoken, can't even be thought . . . . Don't even go there, okay? You can never come out of there. It's a black hole."

    "How come you know so much of this stuff, Dad?"

    "I didn't use to know any of it. I was just living my life . . . I don't know all that much, really. There are just a few people in the world who understand how reality works. Most of them don't speak English. They speak French. Because they're all language theorists. Semioticians, mostly, with some, uh, you know, structuralists and poststructuralists . . . . Luce Iragaray . . . Roland Barthes . . . Julia Kristeva . . . Louis Althusser . . . These are the wisest people in the world, the only people with a real clue." Starlitz laughed morosely. "And does it help them? Hell, no! The poor bastards, they strangle their wives, they get run over by laundry trucks . . . "

    You can tell they know what's really going on, because when you read what they say, it sounds really cool and convincing, until you realize that even though you know it, you can't use that knowledge to change anything. If you can understand reality, then you can't do anything. If you're doing anything, it means you don't understand reality.

    (עמ' 151-153)

  11. אחוז התמותה מסרטן בגילאי הזיקנה הולך וגדל בצורה מבהילה בעולם המערבי. אני חושב שהנתונים שהצגת משקפים תופעה הרבה יותר גדולה. אבל לא נתפלסף על זה… 😉

השאר תגובה