חיים של אחרים

אני רוצה לכתוב על הסרט הזה, "חיים של אחרים" (או בשפת המקור, ""Das Leben der Anderes) כבר זמן מה. רבים כבר כתבו עליו. היללו אותו. אפילו נתנו לו את פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. בתחום הזה, אין לי יותר מדי מה להוסיף. אני לא קולנוענית ולא מבקרת קולנוע, ואין לי שום יומרה לכך. אבל הסרט הזה נגע בצורה משובחת ביותר בדברים שאני מדברת עליהם כשאני מדברת על מוסר, ולכן נדמה לי שבכל זאת כדאי שאני אגיד עליו כמה דברים (די הרבה דברים למען האמת. זה כבר יושב קצת זמן…)


המוסר שמעניין אותי הוא מוסר שפועל בתוך החיים, מוסר של בני אדם. לא משהו אידיאלי ומנותק, אלא משהו שאפשר לקיים גם בתוך המערכת הנתונה, שעל חלקים גדולים מאוד ממנה אין לאדם הפרטי, הפשוט, שום שליטה. זה לא מוסר של חוקים גרנדיוזים וכללים נצחיים ובלתי משתנים, אבל גם לא מוסר רלטיביסטי מהסוג שמוצג כיום באופן פופולרי בדרך כלל בליווי הקידומת "פוסט". עד היום טרם מצאתי לו ניסוח מדויק, ממצה ומבריק יותר מהניסוח של אדורנו, שאמר שהיטלר כפה על בני האדם במעמד אי החירות שלהם ציווי קטגורי חדש – לארגן את מחשבותיהם ופעולותיהם כך שאושוויץ לא תחזור על עצמה, כך ששום דבר דומה לא יקרה. בלי קווים מנחים, בלי "פנס", בלי וודאות ובלי הפסקה.

כשמעמתים את העניין הזה עם המציאות, נדמה לי שאפשר לומר שחלק מהביטוי שלו נמצא בתחום קביעת ה"קווים האדומים", והנכונות לשלם את המחיר הנלווה אליהם. ואולי גם בהבנה שכבר מזמן לא מדובר בדיכוטומיה, במאבק בין ה"טוב" ל"רע", בין ה"אור" ל"חושך", אלא במשהו הרבה יותר מורכב מזה. את כל הדברים האלו מצאתי בסרטו המופלא של פלוריאן הנקל פון דונרסמארק, ואני אפרט. (הערת ביניים – אני לא מתכוונת לפרט כאן את העלילה – אפשר למצוא את הפירוט באינספור מקומות. אני גם לא מתכוונת להתנצל אם במקרה יופיע ספויילר. זה לא סרט מתח הוליוודי).

קואורדינטות הזמן והמקום של הסרט הן גרמניה המזרחית, 1984, שלהי תקופת השלטון הקומוניסטי, ושנה שכמובן רומזת באופן גס לספרו של ג'ורג' אורוול, "1984". מאוד הגיוני כשמדובר במדינה של כ-16 מיליון איש שבה פעלו כ-90 אלף סוכני משטרה חשאית (שטאזי) ואלוהים יודע כמה "מודיעים" (לצורך השוואה – בגרמניה של היטלר היו כ-80 מיליון תושבים וכ-40 אלף סוכני משטרה חשאית).

הגיבורים בסרט פועלים כולם בתוך מסגרת נתונה וקשיחה של משטר טוטליטרי – משהו "רע". ואכן, בדקות הראשונות של הסרט, הגיבור הראשי, סוכן השטאזי גרד ויסלר בעל המראה האייכמני, נראה כמו התגלמות הרוע. אבל לא עובר זמן רב עד שמבינים שמדובר באדם מאמין, אידיאליסט, שהאידיאלים האלו הם כל חייו (ליטרלי, אין בחייו שום דבר חוץ מהם). אפילו החלוקה בחדר האוכל לבוסים ועובדים פשוטים נראית לו כמו דבר פסול (או במילותיו, "הסוציאליזם חייב להתחיל איפשהו").

בכך הוא עומד בניגוד ישיר לבוס שלו, לוטננט-קולונל ארתור גרוביץ, ולנציג הממסד הנוסף בסרט, שר התרבות ברונו המפף, שמייצגים סוג של רוע שכולנו מכירים היטב – שני ציניקנים מושחתים ומסואבים, שהאידיאלים האלו ומנגנוני השלטון כבר מזמן הפכו עבורם לאמצעי להתענגות על מנעמי השלטון, רדיפה אחר יוקרה וכוח, או בקיצור – תירוץ טוב שמאפשר להם לעשות פחות או יותר מה שבא להם במובן האגואיסטי המצומצם ביותר על חשבון כל דבר או אדם אחר.

מנגד, בצד של ה"טובים", עומד המחזאי גאורג דריימן, גם הוא אידיאליסט, מאמין בסוציאליזם וביכולתו של האדם להשתנות, אך גם אדם מציאותי, שברמה הפרקטית עושה את הפשרות שלו, לא מותח את הגבולות, ומדגיש מספר פעמים במהלך הסרט את רשת הביטחון שלו – קרבתו לרעייתו של אריך הונקר, מנהיג גרמניה המזרחית. לצידו בצד הזה נמצאת שורה של אמנים, ברמות שונות של הסתבכות ופשרות. זוגתו השחקנית כריסטה מריה זילנד, שמשמרת את מעמדה כ"יהלום שבכתר של מזרח גרמניה" באמצעות פגישות אהבים מזדמנות עם השר המפף, המחזאי אלברט ירסקה שירד מגדולתו ונמצא ב"רשימה השחורה", ועוד כל מיני מהפכנים דמיקולו או אנשים שחשודים בסיוע לשטאזי.

המאבק בסרט, לפחות לפי הצורה שבה אני רואה אותו, הוא לא מאבק הירואי כלשהו נגד הטוטליטריזם, אלא מאבק בציניות. במאבק הזה, בקונפליקט הזה, ויסלר ודריימן מלכתחילה נמצאים באותו צד. שניהם אנשים מאמינים, שאמונתם הגיעה בנקודה מסוימת להתנגשות עם המציאות, התנגשות מהסוג שדורש מעשה או ויתור, והם בחרו במעשה. אצל ויסלר הנקודה היתה ההבנה של הסיבה ל"מבצע לזלו". אצל דריימן – ההתאבדות של ירסקה. למה דווקא שם, למה דווקא באותו רגע, למה דווקא הם – אלו הן שאלות לא רלוונטיות. בני אדם אינם מכונות, ובעיני מדובר בסרט שהגיבור הראשי האמיתי שלו הוא המושג החמקמק והלא ברור הזה שאנו מכנים "אנושיות". גם המעשים שעושים שני הגיבורים האלו אינם משהו דרמטי או הירואי במיוחד, ולא משהו מיידי, אלא כזה שכרוך בתהליך פנימי ממושך של שינוי, פחדים והתלבטויות מייסרות.

בסך הכל, הסרט מציע לנו שלוש אופציות ("ideal typical", כמובן) של התנהלות מוסרית בעולם דכאני. הראשונה היא דרכם של ויסלר ודריימן – הגעה לקו האדום ונכונות לשלם את המחיר. השניה היא הבחירה שביצעו ירסקה וכריסטה – הגעה לקו האדום, ייאוש וויתור בצורה של התאבדות. השלישית היא דרכם של גרוביץ והמפף – היעדר מוחלט של קווים אדומים, רציונליזציה והשחתה.

הבחינה של העניין הזה, המציאות שבה מתנגשים, היא קיצונית למדי, בוודאי שיותר קיצונית מזו שאנו חיים בה היום, אבל לא "נקודת הקצה" הכי קיצונית שיש, לא כמו בציווי המוסרי של אדורנו. זו לא בחינה של ערכים מול מציאות בתקופת הנאציזם, כשהמחיר היה מוות או גרוע מזה, אלא בתקופה שבה המחיר שנדרשים ויסלר ודריימן לשלם הוא הרס הקריירה – לא לכתוב יותר או לשבת 20 שנה במרתף ולפתוח מכתבים באדים. בסופו של דבר, כל זמן שאתה חי, יש תקווה, או כמו שאומר השר המפף, "התקווה תמיד מתה אחרונה". ואנחנו הצופים יודעים יותר מהדמויות – יודעים שהתקווה נמצאת ממש מעבר לפינה – בשיחה האחרונה של ויסלר עם גרוביץ אנחנו רואים את העיתון שמונח במכונית, והכותרת הראשית שלו היא מינויו של גורבאצ'וב. גרוביץ אומר "20 שנה", ואנחנו יודעים שמדובר במקסימום חמש.

אני באופן אישי, אחרי שנים של אובססיה והסכמה עם אדורנו, כבר לא בטוחה שהדבר הנכון הוא בחינה תמידית מול נקודת הקצה של אושוויץ. יש מספיק נקודות ביניים שעשויות להיות רלוונטיות יותר, אפקטיביות יותר. כמו זו של פון דונרסמארק.

בסופו של דבר, מדובר בסרט עם מסר אופטימי. אבל היתה נקודה אחת שדווקא גרמה לי לתחושת ייאוש מסוימת. אני לא יודעת אם זו היתה כוונת המחבר או לא (דווקא נראה לי שכן), אבל הצורה שבה הוצגה המערכת הטוטליטרית בסרט, כסוג של תפאורה, הצגה ממושכת, שפירוקה הוא קל כל כך וטריוויאלי כל כך, היא די מדכאת. הדבר בא לידי ביטוי בצורה הבוטה ביותר באופן שבו הוצגה נפילת החומה בסרט. בלי כל התמונות הדרמטיות, בלי כל הניפוח התקשורתי. ויסלר יושב במרתף ופותח מכתבים באדים. ברדיו אומרים שהחומה נפלה. הוא קם והולך. As simple as that.

ואי אפשר שלא להתייחס לעקיצה ששולח פון דונרסמארק לכיוון תופעת ה"אוסטלגיה", הגעגועים למזרח גרמניה "הישנה והטובה" (המסודרת והברורה לכאורה, ומי בכלל צריך את כל החופש הזה), באמצעות הדיאלוג הקצר בין השר לשעבר המפף ודריימן, שיצאו שניהם באמצע מאותו מחזה בגלל אבל על אותה אישה, אחד מהם מתגעגע לימים היפים ההם, ומציג תפיסה רדודה ופשטנית של הצורך האנושי ומקור היצירה (אם כי משהו שרבים מאיתנו מקבלים פעמים רבות בלי לחשוב על זה אפילו, ואף קוראים לזה בשם הבזוי "טבע האדם"), והשני משתמש בדבריו האיומים כדי לגלות דברים חדשים, לחדש את אמונותיו ולמצוא כוח חדש ליצירה חדשה. ה"אוסטלגיה" ושברה.

(בעיני, אגב, במאמר מוסגר, תופעת ה"אוסטלגיה" היא לעניות דעתי תופעה מסחרית בעיקרה, וקשה שלא לראות בה ניצחון בנקודות לציניות).

0 תגובות בנושא “חיים של אחרים

  1. מדהים.

    בכל מקרה, לגבי כמות הפיגועים, פעם אחרונה שבדקתי היתה בנובמבר, ואז בדקתי רק לצורך השוואה בין תקופות כהונה של ממשלות. עכשיו עשיתי חיפוש קטן, ומצאתי את הכתבה המדהימה הזאת:
    http://www.nfc.co.il/Archive/001-D-122555-00.html?tag=10-26-59

    ניסיתי כמובן להיכנס לאתר הרשמי של צה"ל ולחפש במאגרי מידע, אבל משום מה אי אפשר ללחוץ על זה, ואני לא מצליחה להגיע שם לכלום, ואין לי כל כך זמן הבוקר לעסוק בזה, אז אתה מוזמן לנסות ולבדוק בעצמך.

    זה האתר:
    http://www1.idf.il/DOVER/site/homepage.asp

  2. יצא לי לצפות בסרט באיחור די מרשים (ראיתי אותו רק לפני שבועיים וחצי, מסתבר שהוא עדיין הוקרן בארץ נכון לאז, ואפילו לא רק בתל אביב וירושלים), והוא באמת סרט מצויין, מהרבה אספקטים. אבל הסיבה שנזכרתי בפוסט שלך היא דווקא הכתבה הזאת על כמות הציתותים במדינת ישראל. לא לפספס את התגובות המריעות, שעבורן זה מחיר לגיטימי (שלא לומר "במבצע") לשלם על "בטחון".

    (אגב, את חובבת סטטיסטיקה, בטח תדעי לומר כמה אוטובוסים התפוצצו פה ב-5 השנים האחרונות, לפי התגובות זה נראה כאילו האחרון היה אתמול.)

  3. צפיתי בסרט אתמול ובמשך כל הלילה הרהרתי בו. היום חיפשתי מאמרים/ כתבות שנכתבו עליו ונתקלתי בזה שלך. מאוד נהנתי לקרוא את הניתוח המעמיק

  4. "חיים של אחרים" ממריא, לטעמי, בעיקר בזכות המשחק המצויין. סבסטיאן קוך (אני מקווה שרשמתי נכון), המגלם את דמותו של גאורג דריימן, שיחק לאחרונה בסרט הנפלא "ספר שחור" כקצין נאצי. מעניין מאוד לראות אותו מגלם דמויות שונות כל כך.

  5. פינגבאק: רייטינג רמזורים » Ostalgia

  6. לגבי הזרימה, זה דבר שהבחנתי בו בסרט. נראה שלפחות מכמה בחינות, השטאזי למד דברים מהגסטאפו (והמילה "הפטלינג" ממש צרמה לי).

    יש את האנשים שמוכרים מזכרות כדי להתפרנס. לא עליהם דיברתי, אלא על ה"תעשייה", שהיא כבר לא "פרנסה", אלא עסק של מיליונים, אם לא מיליארדים. ואני מבחינה בין זה לבין תיירות האסונות. בברלין לפחות, תיירות השואה היא משהו שעשה עלי רושם אמיתי מבחינת הרצינות שלו, הגישה שבעיני היא נכונה שלו והצורה שבה הוא נעשה. בתיירות הקומוניזם לא התעניינתי עד שראיתי את הסרט הזה. משהו לראות בביקור הבא…

    אני מסכימה איתך לגבי הקשר בין סטאלין לשואה (לא הייתי אומרת "הקומוניזם" כאן), וסטאלין עצמו, כידוע, עשה שואה לא קטנה במדינות שתחת שליטתו, ומבחינה מספרית לפחות אף עלה על היטלר (אם כי יש שיאמרו שזה פשוט בגלל שהוא חי יותר זמן…). ובכל זאת, יש דברים רבים בשואה הנאצית שהם out of context מלחמתי. מבחינתי, כמובן, אושוויץ היא עניין אישי, או לפחות אפשר לומר שמקור העניין שלי באושוויץ (וכל השאר) הוא אישי. ומה שמלמד ודורש בית הספר בישראל בנושא לא התאים לי יותר מאשר התאים לך (אם כי נראה שמכיוון אחר).

    אגב, אין לי שום חשבון פתוח עם גרמניה. אני לא פוקדת עוון אבות על בנים, ולא חושבת ש"ארץ" היא ישות שעושה משהו, ושהמדינה הגרמנית היום דומה במשהו למדינה הגרמנית תחת שלטונו של היטלר. לדעתי, ה"חשבונות הפתוחים" לכאורה האלו הם דרך מאוד קלה ונוחה להתחמק מהתמודדות אמיתית, לצד חרמות למיניהם, ודרך נהדרת לא ללמוד כלום מההיסטוריה.

  7. במקרה של מז' גרמניה, השואה פשוט זרמה באלגנטיות לקומוניזם באדיבותם של החברים אולבריכט והונקר. יכול להיות שבגלל זה נשארו שם גם זרעים של נציונל-סוציאליזם שזלגו למערב עם הריסת החומה.

    מעבר לכך, המסחר ב"מזכרות מהגוש המזרחי" הוא, בסך-הכל, דרך להתפרנס עבור אנשים מסוימים שלא יודעים לעשות שום דבר חוץ מלחיות תחת המשטר הזה. ברוסיה ותיקי המלחמה מוכרים מדליות ועיטורים, בגרמניה מוכרים אבנים מהחומה ומציגים לראווה את הדגל האדום האחרון שהורד מהקרמלין. ותמורת יורו אחד אפשר אפילו להצטלם עם "חייל רוסי" ו"חיילת אמריקאית" בצ'קפוינט צ'ארלי. זו אטרקציה שכזו. כמו ש-Treptower Park עם הפסלים הסוציאל-ראליסטיים שלו הוא כיום אטרקציה ופארק ציבורי, ואף אחד לא זוכר שמתחת לפסלים קבורים כ-5000 חיילים סובייטיים.

    אני, אגב, מתפלא שלא הפכו את "שער מנדלבאום" בירושלים לאטרקציה תיירותית כמו צ'קפוינט צ'ארלי.

    יש לנו באמת תזמון מעניין מבחינת זמני הפוסטים. זה יכול רק להצביע על כך שיהודים תמיד יימשכו לעבר גרמניה. כי ממקום מסוים, אשכנז היא באמת סוג של מולדת היסטורית עבור חלקנו. ובמקרה שלי, אין לי חשבון פתוח עם גרמניה. סבים שלי ניצחו במלחמה ההיא, אחד מהם היה ממבצעי כפיית הקומוניזם על המדינות ש"שוחררו", ואני לא אתפלא אם יום אחד יגיע מישהו ויאמר שהוא היה קורבן הק.ג.ב אי-שם, ויאשים במעשה את המשפחה שלי.

    יכול להיות שזה בגלל שהשואה לא נגעה במשפחה הקרובה שלי, אבל אני לא מצליח להוציא אותה מהקונטקסט הכללי של מלחמת העולם השניה, כפי שנדרש ממני לעשות בבית-הספר בישראל. שואת יהדות אירופה הייתה אסון, אבל ספק אם היא הייתה קורית לולא היה סטלין תומך בהיטלר ומסייע בידו בשנות ה-20 וה-30 – בכסף, באספקת ציוד, בהכשרת אנשי צבא ועוד ועוד ועוד. כיבוש פולין בספטמבר 1939 לא היה מתרחש לולא הסכם מולוטוב-ריבנטרופ. ולכן, הקומוניזם והשואה קשורים זה לזה בעבותות של ברזל, וגם על זה אני מבטיח לכתוב רשומה ארוכה ונפרדת.

  8. ברור שיש נוסטלגיה אישית. בכל זאת, גם במקומות הכי קשים, כשמתפתחת איזושהי שגרה, לאנשים יש חיים, ואפילו רגע טוב אחד או שניים. אבל התופעה של ה"אוסטלגיה" היא משהו מטריד מאוד. סיורי ספארי בטרבנט, אבנים מהחומה ב-3 יורו לגרגיר, מותגים כמו DDR ואמפלמאן בעשרות יורו לכל קשקוש, אני לא יכולה שלא להריח כאן ריח מאוד לא טוב של ניצול ציני למטרות מסחריות. מה שכן, נדמה לי שבברלין עצמה היה קשה יותר מבכל מקום אחר לשמור על איזשהו "מסך ברזל", ובמקרה הזה, נדמה לי שידע היה מצוקה קשה.

    (אגב, מה קורה פה? אני כותבת על משהו שקשור לקומוניזם, אתה כותב על משהו שקשור לשואה? נחמד. ולעניין הפוסט שלך – כל מילה…)

  9. את יודעת, מאיפה שאנחנו היינו, החיים ב-DDR נראו בשלב מסוים כסוג של חלום רטוב, כי לעומת מרבית ברית-המועצות – בגרמניה המזרחית היה שפע בל יתואר. על מסילות רוסיה עדיין נוסעים קרונות וחשמליות מתוצרת מזרח-גרמנית – מאוד עמידים ואמינים, ואבא שלי נזכר בחיבה באורגן חשמלי של Vermona ששירת אותו שנים ארוכות.

    אנחנו בברית-המועצות הסתכלנו בקנאה לעבר מדינות ברית-ורשה, כי רמת החופש והשפע בכל זאת הייתה גדולה יותר שם. והם, בוודאי, הסתכלו באותה קנאה לעבר שכניהם ממערב…

    נ.ב. היום במקרה חיטטתי בין הספרים הישנים שלנו ומצאתי כמה אלבומי אמנות מ-DDR. בכל זאת, נוסטלגיה…

השאר תגובה