המלחמה והלאמות, ומשהו על ילדים

המציאות חזקה מכל דמיון… אני לא קוראת עיתונים בדרך כלל (אינטרנט, רק אינטרנט), אבל אתמול במקרה נתקלתי בעיתון של שלשום ("ידיעות אחרונות"), וברפרוף מהיר נתקלתי בידיעה הבאה של איתן גליקמן, ואני לא נוגעת:

"שלשום בשעות הלילה המאוחרות הגיע כוח של חיילי גולני לנקודת הכניסה ללבנון סמוך למושב זרעית שבגבול הצפון. כמו בימי הלחימה האחרונים, העמיסו החיילים על הלאמות ציוד רב, אמצעי לחימה ומזון, שנועד לחלוקה בקרב החיילים.

אולם בניגוד לפעמים הקודמות, שבהן צייתו הלאמות ויצאו למשימה הארוכה, הפעם נתקלו חיילי גולני בקשיים. בתום הליכה של כמה דקות בתוך שטח לבנון סירבה לפתע אחת הלאמות להמשיך במסע המפרך. החיילים משכו אותה שוב ושוב בניסיון להזיזה, אך היא נותרה בשלה – התעקשה ולא הסכימה לזוז.

בשלב מסויים החליטו החיילים להעביר שתי לאמות אחרות מסוף הטור לקדמתו בתקווה שהן ישדלו את חברתן הסרבנית להמשיך בדרכה. אולם המשכנעות השתכנעו בעצמן, והצטרפו לקבוצת מסרבות הפקודה. כעבור כמה דקות הבינו החיילים שלא ניתן להמשיך לנוע פנימה והחליטו לשוב לאחור".

יוחאי, אתה רוצה לשקול שוב את עמדותיך בנוגע לאינטליגנציה של הלאמה?

***

ריקי כהן שאלה שאלה שקצת מציקה לי (ולא מהסיבות שלה). היא שואלת – "כמה מאלו שחותמים ומפגינים נגד המלחמה הם בעלי ילדים?" אין לי מדגם סטטיסטי, אבל אני בהחלט מכירה לא מעט אנשים שמתנגדים למלחמה והם בעלי ילדים, ושאף נכחו בהפגנות ביחד עם ילדיהם. ועם זאת, השאלה במקומה. כשלאדם יש ילדים, הוא מאבד חלקים מסוימים ברציונליות שלו, חלקים מסוימים בחופש הפעולה המוסרי שלו. השיקולים הופכים למורכבים יותר, והפחדים לעמוקים יותר.

בניסיון ההתנקשות בחייו של היטלר, ב-20 ביולי 1944, השתתפו די הרבה אנשים עם ילדים, ולאחר הכישלון, גם ילדיהם מצאו את עצמם במחנות ריכוז. נכחתי לפני כמה שנים בהרצאה של בת של אחד מאותם אנשים, שאין לה טענות כנגד החלטתו של אביה, למרות המחיר הכבד שהיא נדרשה לשלם על דבר שלא היתה מעורבת בו. גם חסידי אומות העולם סיכנו, בעצם, את כל משפחתם, ולא רק את עצמם, בהחלטה המוסרית שקיבלו.

אבל זו שאלה מורכבת מאוד. מתי המצב הוא כל כך רע במובן המוסרי, שהפעולה נגדו הופכת לכל כך הכרחית, עד כדי כך ששום תוצאה לא משנה? מתי הכיוון הוא כל כך הרסני, עד כדי כך שהדחף לפעול נגדו מתגבר על הרגש הבסיסי כל כך, של אהבת הורה לילד, על כל השיקולים הקשורים אליה? אנחנו יודעים מההיסטוריה, שגם כשהמצב כן מגיע לנקודות האלו, עדיין, רוב האנשים עם הילדים מעדיפים לא לפעול בעצמם ועל סמך שיקול דעתם המוסרי כדי לשנותו, אלא מעדיפים להסתגר, להאמין, להיצמד לרוב, בתקווה שאולי זה יפסח עליהם ועל ילדיהם.

ויש בכך מן הפרדוקסליות, מאחר וזה בדיוק מה שמאפשר לעולם להמשיך ולהיות כל כך רע, ולהעמיד גם את הילדים האלו בפני אותן דילמות בדיוק כאשר הם הופכים לאנשים מבוגרים. תמיד אומרים שצריך לשנות את העולם או לעשות כל מיני דברים "למען עתיד ילדינו". בפועל, אנחנו לא באמת עושים את זה, ולעיתים קרובות מדי משתמשים בילדים האלו כתירוץ למה אנחנו לא עושים את זה.

ולגבי המלחמה בלבנון, השאלה אינה הוגנת. כי אם אני חושבת שהמלחמה הזאת הולכת בדרך ההפוכה מהדרך שתאפשר לילדיי העתידיים לחיות במדינה בטוחה יותר וטובה יותר, אם אני לא מסכימה עם הטענה שזו "מלחמת אין ברירה" למען עתיד ילדיי העתידיים האלו, מכל הסיבות והשיקולים המוסריים והפרקטיים שכבר ציינתי כאן, וחושבת, למעשה, שהמצב בדיוק הפוך, אז קיומם או אי קיומם של ילדים בחיי לא היה אמור לשנות בעצם את עמדתי כלפי המלחמה הזאת, חוץ מאשר במישורים הלא רציונליים והא-מוסריים של הפחד. השאלה הזאת לא מתייחסת לעניין הזה, ועושה מניפולציה לצורך הצדקת טיעון באמצעות העלאה של רגשות שאינם קשורים אליו. אני לא שופטת לחומרה את ההחלטות שמקבל אדם עם ילדים, גם אם איני מסכימה איתן. אבל קצת יותר יושרה בעניין הזה לא היתה מזיקה.

0 תגובות בנושא “המלחמה והלאמות, ומשהו על ילדים

  1. רק עוד נקודה קטנה על ילדים, רציונליות והמלחמה… עכשיו, על פי הכותרת בהארץ, חיל האויר הפציץ משגרים מהן נורו רקטות לאזור חיפה… זה לא מתחיל להזכיר הורים שכשהילד שלהם מקבל מכה מהמקרר אז הם מרביצים למקרר?

  2. לאמות מסרבות פקודה? ובעתיד נראה אותם בהפגנה נגד הגדר…
    אני עדיין חושב שהם חיות טיפשות ועיקשות. תראי את המבט הסתום בראש הקטן של הלאמה. (טוב, גם התייר שליד נראה אהבל)
    http://things.co.il/Gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=531

    ובענין השני, אני לא רואה קשר בין ילדים לדעות פוליטיות. אפשר לתמוך במלחמה או להתנגד למלחמה מתוך רצון להגן על הילדים. כל אחד והדעות שלו.

  3. אם בהפיכתי לאם איבדתי משהו מהרציונאליות, זהו כנראה חלק הפוך לזה של ריקי. האמהות רק חידדה אצלי את ההבנה שאין מחיר כבד יותר מאובדן ילדך. וכל עוד קיים סיכוי (קטן ככל שיהיה) שהבעת דעה שונה תצמצם את מספר המתים ואת מספר ההורים המבכים את ילדיהם, זהו מחיר שאשלם ברצון.

  4. אני לא מאמין שניסוחים אוניברסליים על "תנאי מוסריים המצדיקים הקרבה" עוזרים לענות על שאלות קונקרטיות (נדמה לי שזה לא מה שהתכוונת, מתייחס רק לניסוח).. נראה כאילו דעת הקהל בארץ באמת הפכה להיות בורה ועיורת גם בהשוואה לוייט טראש במיד וסט לגבי המציאות הפוליטיתהגלובלית. מעולם לא ציפיתי שאהיה מגינו של רבין, אבל רבין כשהאמין בהסכם עם שכנינו ולעומת פרס, אפילו אמונתו בחימוש גרעיני, היתה לא כמטרה אלא ככלי לביזור האזור.הוא האמין שהאזור (והעולם?) צועד למלחמה לא קונונציונאלית. ההתדרדרות בעירק, בעיקבות הכיבוש האמריקני, הביאה לאחת הטרגדיות הגדולות בעידן הנוכחי, ובמקביל, פוטנציאל ההרס שצומח ממנה הוא יותר מזה שבילדים מדוכאים בג’נין. במקביל, איראן, צפון קוראה, רוסיה הפשיסטית החדשה… ואנחנו משחקים בקקה. אנחנו עוד נהפוך את לבנון לעירק, ונשלם. נדמה שלאנשים פה אין מושג על המתרחש בעירק ועל מימדי כישלון האמריקנים,המלחמה בלבנון, בנוסף לשאלה המוסרית, הקלה, בעיני, היא טריגר בזמן ממש לא מוצלח, משק כנפי פרפר בתקופה קריטית והיא תיגמר רע. זמן טוב לרכוש חלקות קבר למשפחה כולה ולא להטיף למתנגדים למלחמה.

השאר תגובה